47. Per Vonk van Mesjokke over blijven doorzetten wanneer je de markt voor bent, perfectionisme en realisme en écht lekkere chocola.

In deze aflevering is Per Vonk van Mesjokke Chocolade te gast. Mesjokke maakt specialty chocola, gemaakt van cacaobonen van kleine coöperaties waar ze direct contact mee hebben. Zij kunnen dus garanderen dat het daar snor zit. Daarnaast doen ze elke stap in het productieproces helemaal zelf. Bean to bar, zoals dat heet. Zoals ze zelf met recht zeggen “Absurd lekkere & eerlijke chocola.”

Elke reep is weer een concept op zichzelf, beïnvloed door de plek waar de bonen vandaan komen, inclusief schitterend design van de verpakking, als ook een Spotify-playlist. Daarnaast produceren ze onder de vlag The Chocolate Explorers ook chocolade voor andere merken.

In dit gesprek hebben we het over uit geloof blijven doorzetten, terwijl je voor de markt uitloopt; over de balans tussen perfectionistisch blijven tunen tot het recept klopt, maar ook moeten kunnen zeggen “nu is het af”; en over achter je droom aangaan en verhalen vertellen.

Per is een gepassioneerde maker. Je hoort duidelijk hoe hij helemaal op kan gaan in het eindeloos blijven verbeteren van de smaak van de chocola. Maar net zo mooi is dat hij, met net zoveel passie, recht wil doen aan de mensen die met hard werk de cacaobonen hebben geproduceerd. Dank je wel Per, voor al het werk dat je doet!

Veel plezier met luisteren!

Per Vonk

Mesjokke

25 winkels waar Mesjokke te koop is

Luister hier ⬇️ of ga naar Spotify, Apple Podcasts or Overcast.

 
 

Lessen

  1. “Thuis kon een hele dag om eten draaien.”

  2. “De scheiding van mijn ouders zorgde ervoor dat ik als tiener vroeg volwassen moest worden.”

  3. “Toen ik 14 was, wist ik al dat ik naar Afrika zou gaan na de middelbare school. Ik werd verliefd op Ghana toen ik daar vrijwilligerswerk ging doen.”

  4. “Uit mijn afstudeeronderzoek naar Fairtrade kwam naar voren dat er nog steeds een veel te grote afstand tussen producent en consument is – bij reguliere merken, maar ook bij de Fairtrade sector.”

  5. Het eerste idee met Chocolate Explorers was om op projectmatige basis chocolade te maken. Chocoladerepen produceren en via marketing en communicatie de repen aan de man brengen.

  6. Over de plannen van Chocolate Explorers Jasper en Wouter: “Dit is precies wat ik zoek, twee jonge mannen die zien dat het nog niet genoeg is en vooruit willen.”

  7. “Ik ging naar de beurs waar ze zouden zijn. Na een uur kletsen vroeg Wouter: ‘Wat doe jij eigenlijk hier?’. ‘**Ik kom voor jullie’”**

  8. “Ik heb nooit bewust gekozen voor ondernemerschap. Als Wouter en Jasper me een baan aan hadden geboden dan had ik dat gedaan.”

  9. “Voor hen was het project met de Chocolate Explorers een hobby. En Luc en ik wilden er een bedrijf van maken.”

  10. “Ik kreeg jong al mee ‘Je moet werken voor je kost en niet mekkeren als er een klein dingetje niet goed is’. Dat moet je in ondernemerschap soms ook.”

  11. “Continu trial & error tot je het recept hebt gevonden. Wat ik doe met mijn bedrijf dat doe ik thuis ook wanneer ik kook.”

  12. “Het lastigste wat er is, is om te zeggen dat iets af is. Ik ben perfectionistisch, maar ook heel realistisch. Ik kan zeggen: Het is niet goed genoeg, maar het wordt op dit moment ook niet beter.”

  13. “Een chocoladereep is voor mij niet zomaar een reep, het is bijna een persoon, een karakter. We bouwen om elke reep een heel concept, inclusief artwork en playlist.”

  14. “Bij specialty coffee en speciaal bier zie je een hockeystick-curve. De vraag ernaar is sterk gestegen en iedereen vindt het prima om er meer voor te betalen. Dit verwachtten we ook bij chocolade, maar de lijn is nog niet zo snel gestegen. We volgen meer de lijn van whiskey.”

  15. “Ik weet dat ik nog niet te ver over mijn grenzen heen ga en genoeg kan leveren aan de mensen om mij heen. Dat check ik door heel simpel aan mensen te vragen of ik niet teveel met mijn werk bezig ben.”

  16. “Eindeloze groei is geen doel. We streven naar een productie van 30 ton chocola. Daarmee komen we goed rond en kunnen we de kernwaarden van direct trade volgen: Precies weten waar het product vandaan komt en hoe de geldstromen lopen. Daarna kijken we verder.”

  17. “Het leukste aan mijn werk is verhalen vertellen waar ik helemaal achter sta. Als ik aan dat verhaal moet gaan twijfelen, dan gaat het verkeerd.”

  18. “Chocolade is een natuurproduct. Niet iets wat je eindeloos consumeert. Wij en de producenten hebben er aandacht aan besteed. Dat vragen we ook van de consument. Geniet ervan, met aandacht.”

  19. “We - met alle vergelijkbare makers - moeten samenwerken om een goede typering (een genre) van dit soort chocolade neer te zetten.”

  20. “Ik haal veel inspiratie uit de sterke vrouwen dichtbij me: Mijn moeder, mijn oma, mijn zus. Wauw wat zijn jullie krachtig!”

  21. “Mijn lijfspreuken komen van Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik zal het wel kunnen.’ en Bassie en Adriaan: ‘Altijd blijven lachen.’”

Links

Luc Janssens

Jasper Udink ten Cate

Wouter van Werkum

De Gebakken Peren Episode: 36. Jasper Udink ten Cate (de Creative Chef) over het delen van je moonshot, positionering en hoe zelfacceptatie leidt tot steengoed werk.

Silva Cacao

This Side Up Coffee

The Good Spice