48. Niels Klabbers van TeamQ14 over extra goed zorgen voor mensen in een industrie die van het snelle gaatjes vullen is, en leidinggeven zonder de baas te willen zijn.

In deze aflevering is Niels Klabbers te gast. Niels is oprichter van TeamQ14, een uitzendbureau met échte aandacht voor de mensen. Het gaat ze niet om even een gaatje in de planning vullen, maar ze streven ernaar om vacatures te vullen met mensen die echt bij het bedrijf en de functie passen. Q14 verwijst naar het verenigen van kennis van mensen in verschillende kwartalen in hun leven; begonnen bij Niels en zijn vader.

In dit gesprek hebben we het over je bedrijf vormgeven om het beste voor de mens te doen ipv te optimaliseren voor de winst; over blijven rennen totdat het gelukt is, en hoe je er dan ook voor zorgt om af en toe rust te nemen; en over leren als directeur hoe je je medewerkers in hun kracht kunt zetten.

Niels is een man met een groot hart. Een titel, het label of de reputatie interesseren hem geen biet. Hij is gedreven om goed voor mensen te zorgen, en dus om een echte match te vinden tussen werknemer en bedrijf. Goed en passend werk, ook voor mensen die een deukje hebben opgelopen. En dat zie je ook terug in hoe hij steeds beter leert hoe hij leiding kan geven aan het bedrijf.

Dank je wel Niels, voor dit gesprek, maar meer nog voor je instelling in je werk en het leven!

Niels Klabbers

TeamQ14

Luister hier ⬇️ of ga naar Spotify, Apple Podcasts or Overcast.

 
 

Lessen

  1. “Ik pak alles in het leven serieus aan. Van huis uit heb ik geleerd: ‘Als je iets doet, dan doe je het goed.’

  2. “Ik vond het geen spannende stap om te gaan ondernemen. Als het niet zou werken dan kon ik toch een baan zoeken.”

  3. “Tijdens een keer borrelen na het werk tekenden wat vrienden, m’n pa en ik op een bierviltje het plan van een uitzendbureau uit.”

  4. TeamQ14 gaat over het verenigen van de kennis uit verschillende generaties (kwartalen in het leven). Startend met die van mijn vader en van mij.”

  5. “Van m’n ouders mocht ik pas beginnen met ondernemen nadat ik mijn HBO-diploma had behaald.”

  6. “Ik begon aan de keukentafel met een naam, website en logo. Maar dát vond ik niet interessant. Ik wilde liever snel naar het praktische stuk: de lijntjes uit gaan gooien bij horecazaken.”

  7. Een beetje bluffen helpt: “Een grote klant haalden we binnen door te beloven 60 man per dag te zullen regelen voor een festival. Dat was vele malen groter dan we eerder gedaan hadden.”

  8. “Die opdracht rondden we succesvol af doordat we ons netwerk in konden zetten: via via, Facebook, mensen telefonisch optrommelen. Hoe dan ook. Het zou ons gaan lukken.”

  9. ’Het is niet gelukt’ was bij ons thuis bijna een taboe. En als het je niet alleen lukte dan hielp de hele familie mee.”

  10. Ons doel is om mensen duurzaam aan het werk te krijgen. We werken met mensen. Ik wil geen gaatjes vullen, maar vacatures vullen.”

  11. “Wij vragen een hoger tarief, maar daar krijg je een goede fit en blijvende werknemer voor terug als werkgever.”

  12. “Als ik 60 ben en ik heb de naam van de uitzendbranche beter gemaakt, dan is het niet alsof ik bovenop een berg ga staan en zeg: ‘Yes het is gelukt!’ Ik wil dat best, maar uiteindelijk gaat het alleen maar om mensen.”

  13. “De titel directeur vind ik niet belangrijk en ik weet soms ook niet of die rol echt wat voor mij is. Maar mensen kijken wel naar je om beslissingen te maken.”

  14. “Ik heb geen apart kantoor en ik zit gewoon tussen de collega’s. Ik ben meer meewerkend voorman.”

  15. “Ik streef naar een open cultuur waar fouten maken mag en het gaat om hoe je zaken oplost en aanpakt.”

  16. “Ik vind organisch groeien leuk, we doen het met elkaar en gezamenlijk. Bedrijfsmatig kan het wellicht slim zijn om een investeerder erbij te halen. Maar dan wil ik wel een investeerder die een goed netwerk meebrengt, een partner is.”

  17. “Ik heb het ondernemen altijd gedaan met vallen en opstaan. Het is een grote leerschool.”

  18. “Je moet niet micro-managen, maar kunt beter loslaten en verantwoordelijkheden verdelen.”

Links

Peer #21: John van de Vorstenbosch over leiding geven aan creatieven en over de onzekerheid van de creatieveling

Eerste klant: Driessen Food