46. Robbert Maas over de waarde van crisissen, sociaal ondernemerschap voordat het cool was en hoe je samenwerken en eigenwijsheid combineert.

In deze aflevering is Robbert Maas te gast, Robbert is mede-oprichter van De Maaltuin en eerder ook van De Daktuin en SOON. De Maaltuin is een rondreizend restaurant wat elke keer, voor een periode van ongeveer een maand, neerstrijkt op een unieke plek in Nederland. Plekken als de Botanische Tuinen in Utrecht, het Muiderslot, of Paleis Soestdijk; waar ze eten combineren met muziek en kunst om het verhaal van die plek te vertellen. Zo brengen ze mensen naar deze bijzondere plekken die er normaal niet zouden komen. Met hun 2e concept SterkWater trekken ze langs 5 locaties van de Hollandse Waterlinie.

In dit gesprek hebben we het over hoe crisissen je helpen de prioriteiten helder te krijgen; het verschil tussen medewerkers en een compagnon in gelijkwaardigheid; over hoe je wel eigenwijs kunt zijn, maar niet als einzelgänger moet opereren; en het belang van muziek en interactie in zijn ondernemerschap.

Robbert was er al vroeg bij om sociaal ondernemen normaler te maken. Als je het eenmaal snapt is het misschien ook niet meer anders te zien. Maar het is knap hoe hij - terwijl hij zo voor de troepen uitliep - telkens toch weer allerlei partijen enthousiast wist te krijgen voor zijn ideeën. Heel indrukwekkend! Dank je wel Robbert voor dit mooie gesprek. En ik kijk ernaar uit een keer bij jullie te eten!

Veel plezier met luisteren. Hier is Robbert Maas van De Maaltuin.

Robbert Maas

De Maaltuin

SOON

→ Roseanne kijken met eten op de bank (01:50)

→ Het echte leven begon in Utrecht (10:21)

→ Sociaal en creatief ondernemen in Utrecht (15:39)

→ Van crisis naar de Maaltuin in een maand (36:30)

→ Toekomst en inspiratie (57:03)

Luister hier ⬇️ of ga naar Spotify, Apple Podcasts or Overcast.

 
 

Lessen

  1. Over stakeholder management: “Als je tussen werelden (gescheiden ouders) moet schipperen, dan word je daar heel goed in.”

  2. Hoe kun je mensen met verschillende achtergronden bij elkaar houden en verenigen? Bekijk de wereld altijd vanuit verschillende perspectieven en verschillende belangen.

  3. “Muziek speelde een belangrijke rol in mijn creatieve ontwikkeling en ondernemerschap.”

  4. “Met SOON wilden we (Iesja en ik) het logisch maken om sociale dingen te doen: sociaal ondernemen.”

  5. “Iesja en ik waren een team: de een chaotisch en de ander van de structuur. Die wisselwerking werkte goed.”

  6. “Volledig eigenwijs zijn is nooit handig. Een gezonde dosis eigenwijsheid is goed. Als je té eigenwijs bent dan kun je maar beter een ander tegenover je hebben die óók eigenwijs is. Dan kun je botsen en bereik je een balans.” Begrenzing van eigenwijs zijn.

  7. Het vinden van personeel is makkelijker dan het vinden van een compagnon. Ik ging opzoek naar een goede sparringpartner, maar je kunt niet verwachten dat het met een werknemer een gelijkwaardig partnership iszoals met een compagnon.

  8. “Ik vind maken heel fijn. Ik wil dat er iets ontstaat, niet over vijf jaar, maar nu.”

  9. De droom viel in duigen toen de Daktuin plots niet door kon gaan. Crisis. Binnen een maand hadden we een nieuw creatief concept opgezet waar we achter stonden: De Maaltuin.

  10. “Ik vind crisis best wel leuk. Een crisis maakt heel duidelijk wat je moet doen. Je hoeft je geen zorgen te maken over prioriteiten en focus.”

  11. “Het doen van iets cultureels, maatschappelijk relevant, creatief en ondernemend. Daar zit mijn sweet spot.”

  12. “Ik moet een goede reden hebben om iets te doen, dat je aan iets groters werkt. Zingeving is voor mij belangrijk.”

  13. “Het werk zit vol logistieke uitdagingen, maar de basis van wat we doen is: Hoe vet is deze plek, hoe vet zijn de verhalen hier?” Als je zoiets moois kunt laten zien dan maakt het niet zoveel uit dat het een uitdaging is om een rondreizend initiatief uit te voeren.

  14. “In de tijden dat we niet konden draaien door corona, werkten we vooruit, zodat we konden knallen toen het weer kon. Net zoals bijvoorbeeld een ijssalon of volgens het festivalmodel.”

  15. Als ondernemer moet je je erop voorbereiden dat een crisis uit kan breken – corona óf een andere crisis. Dat is goed ondernemerschap.

  16. “Mijn stiefmoeder zei altijd: het leven wordt eigenlijk steeds alleen maar beter. Dat vond ik een fijne geruststelling en ik geloof daar heilig in.” Je wordt met de tijd ook steeds beter in het leven.

  17. “Met mijn bedrijf wil ik mensen in hun kracht kunnen zetten.”

  18. “Alleen kan ik het niet. Alleen nadenken gaat tot een bepaalde grens. Ik ben vele malen beter en slimmer in interactie en samenwerking met anderen.”

Links

Mensen:

Iesja Westerbeek

Lubbert de Boer

Bedrijven:

Naald & Kraak

Botanische tuinen Utrecht

Speciali Sterren

Initiatieven:

De Daktuin

Meet the future festival

Sterk Water

Muziek:

Jonathan Richman & Modern Lovers – Egyptian Reggae