Interview je Doelgroep

Je doelgroep leren kennen

Elk bedrijf werkt omdat het iets aanbiedt waar een klant behoefte aan heeft. Ze bieden een product of dienst dat een probleem oplost of helpt een ambitie waar te maken.

De allereerste wat je als bedrijf te doen hebt is dus om erachter te komen wat dat probleem of ambitie is, om vervolgens een manier te ontwikkelen dat op te lossen.

Dat is niet vanzelfsprekend.

Maar als het je lukt iets te verzinnen wat voor hen méér waard is dan de prijs die ze ervoor moeten betalen (en het je minder kost om te maken), dan heb je goud in handen.

Dit is ondernemerschap op z’n simpelst. En daarvoor moet je je doelgroep écht goed kennen.

En een van de beste manieren om daarmee te starten is deze opdracht: Interview je doelgroep.

Persona's

Je moet hen leren kennen. En daar heb je hen bij nodig, want je merkt al snel dat je zelf de antwoorden niet hebt.

Zoals:

  • Wat is hun daadwerkelijke probleem?

  • Welke oplossingen zoeken ze?

  • Hoe moeten we het noemen?

  • Waar moet je in je communicatie op focussen?

Dit zijn allemaal zaken waarvan het antwoord bij hen ligt. Het is waardevol om er zelf over na te denken, maar je leert het pas echt door met hen in gesprek te gaan.

En ook dan nog zal blijken dat zij het vaak ook niet expliciet weten of het je zo kunnen vertellen.

Let wel, er is niet één "hen" die voor iedereen geldt. Iedereen is natuurlijk anders.

Maar sommige mensen vertonen vergelijkbaar gedrag. Daarom werk je met persona's: typeringen die voor clusters van mensen gelden. Nooit 100% dekkend, maar ze brengen wel de belangrijke verschillen in kaart.

Wie?

  • Kies voor deze opdracht de mensen (of mensen in organisaties) van wie je zou willen dat ze je betalen voor de waarde die je creëert. Mensen voor wie je wellicht al een product of dienst in gedachten hebt.

  • Allerlei mogelijkheden: Consumenten, Ouders of Jongeren, betalende klanten of afnemers/gebruikers, mensen in organisaties (zowel bedrijven als publieke instellingen), etc.

  • Je kunt je vaak het best een specifiek persoon voor de geest halen. Iemand die je als exemplarisch beschouwt voor de groep. Of iemand van wie je er nog wel tien zou willen hebben.

Wat wil je weten?

Wanneer je een persona maakt, denk dan aan de volgende vier thema's:

  1. Eigenschappen: Algemene kenmerken van die persoon.

  2. Mentaliteit: Wereldbeeld. Overtuigingen. Wiens oordeel/informatie vertrouwt deze persoon?

  3. Behoeftes: Ervaren problemen of ambities. Welke oplossingen zoekt deze persoon?

  4. Drempels: Wat weerhoudt deze persoon ervan om in actie te komen of wat veroorzaakt twijfel?

Hoe?

De beste manier om hier inzicht in te krijgen is door met deze personen in gesprek te gaan. Kwalitatief onderzoek en persoonlijk contact. Dus over je gene heen stappen en interviewen!

Vragenlijsten zijn verleidelijk omdat ze gemakkelijk, snel en veilig vanaf je laptop te doen zijn, maar helpen hooguit in concrete afwegingen (optie A of B?). Dat is pas relevant wanneer je verder in het proces bent.

Vraag dus enkele potentiële klanten of ze een halfuur met je willen praten. Benader dit als een kans om van hen te leren, niet om hen iets te verkopen.

Je zult verrast zijn dat mensen dit eigenlijk graag doen wanneer je het uit oprechte nieuwsgierigheid insteekt. Mensen praten graag over zichzelf én helpen een ander ook graag. Dit gaat dus juist heel leuk worden!

(Side Note: In de praktijk zullen ze aan het eind vaak vragen naar het doel en de uitkomst van het gesprek. Ironisch genoeg leidt dit moment vaak tot een hoge kans om iets te verkopen. Een project dat dan toevallig perfect aansluit, is natuurlijk zeer aantrekkelijk. Maar dat kan pas als je oprecht hebt geluisterd. Ze vertrouwen er dan ook op dat je hen echt begrijpt.)

NB: Verifieer tijdens het gesprek ook of deze persoon daadwerkelijk tot je beoogde doelgroep behoort. Zo niet, dan is dat belangrijk om te weten. Hun antwoorden zijn dan alsnog interessant, maar niet meer relevant voor je inzichten over déze doelgroep.

Als voorbereiding, bedenk 3 hoofdvragen waar je graag over in gesprek wilt gaan en enkele vragen om het gesprek daarover op gang te brengen.

De vier bovengenoemde thema’s kunnen dienen als 4 vakken op je interviewblad waarin je je inzichten kunt opslaan. NB: Het kan natuurlijk zijn dat dit niet 100% aansluit en je nog een 5e vak nodig hebt.

Enkele tips voor het interviewen:

→ Het gaat over hen. Logischerwijs betekent dit dat zij degenen zijn die praten. Streef ernaar dat zij 90% van de tijd aan het woord zijn.

→ Stel open vragen. Hoe? Wat? Waarom?

→ Vraag naar hoe ze dingen in het verleden hebben aangepakt. Vertoond gedrag zegt meer dan gewenst gedrag.

Dit ietwat kneuterige filmpje (over de methodiek die hiervoor werkt) illustreert dat mooi: Mom Test.

Samenvattend, de opdracht nog één keer concreet: spreek op z’n minst met 3 mensen uit je beoogde doelgroep en maak een persona van die groep.

Leg je inzichten vast in die vier categorieën (eigenschappen, mentaliteit, behoeftes en drempels).

Bij twijfel, stuur me gerust een berichtje. Succes!

Next
Next

Year Planner 2024