56. Gijsbert Koren van We Are Stewards over steward-ownership, doorzettingsvermogen, het afwikkelen van een bedrijf en de magische wereld van geur.

In deze aflevering is Gijsbert Koren te gast. Gijsbert heeft eerder een bedrijf gehad - Douw&Koren - dat organisaties hielp met het neerzetten van een goede crowdfundingcampagne. Op een gegeven moment zag hij dat de standaard aandeelhoudersstructuren soms goede bedoelingen van het bedrijf in de weg staan. Daarvoor heeft hij We Are Stewards opgericht, een stichting die steward-ownership op de kaart zet en bedrijven helpt om door steward-owned te worden hun impact te maximaliseren.

In de basis is steward-ownership is een ondernemingsvorm waar het stemrecht en economisch recht van een bedrijf gescheiden worden. Zo houd je de prikkels zuiver zodat die ook in de toekomst in dienst van de bedoeling staan.

In dit gesprek nerden we natuurlijk over hoe steward-ownership dan precies werkt; waar je over na moet denken en welke variaties er in bestaan. En daarnaast hebben we het over met doorzettingsvermogen voor de tijd uitlopen, het afronden van een bedrijf als je het niet wilt verkopen, over de magische wereld van geur en over de ambitie om een hemel op aarde te creëren.

Gijsbert is enorm zuiver. Hij bevraagt of iets dat gebruikelijk is wel echt moet en of het wel ok is. De consequenties van een vervolgens minder profijtelijke weg lijken van hem af te glijden omdat dat hem dan niet meer deert. Heel mooi om te zien.

Wil je meer weten over steward-ownership? Op de website van We Are Stewards hebben ze een digitaal boekje gemaakt met alle ins en outs erin, en ze bieden workshops erover aan.

Dank je wel Gijsbert, voor dit gesprek en je werk aan deze missie!

Gijsbert Koren

We Are Stewards

Digitaal boekje over Steward-Ownership

Gijsbert Koren bij de Ecosofie Podcast (voor nóg meer ins and outs van steward-ownership)

Lijst steward-owned bedrijven in Nederland

Luister hier ⬇️ of ga naar Spotify, Apple Podcasts or Overcast.

 
 

Lessen

  1. Het maken van een geur of parfum is productontwerp: het toevoegen van ingrediënten die soms goed mixen en soms niet. Het starten van een bedrijf kun je daar ook mee vergelijken.

  2. In mijn studietijd kwam ik er pas achter dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend was om uit een goed en gemoedelijk thuis te komen.

  3. Als ik besluit dat ik iets belangrijk vindt dan heb ik een groot doorzettingsvermogen en houd ik vol.

  4. “Op het moment dat je al serieus genomen wordt, heb je geen wereld meer te winnen.”

  5. De reden om aan de slag te gaan met crowdfunding was verontwaardiging over hoe de banken er een potje van hadden gemaakt tijdens de kredietcrisis.

  6. Je hebt een hele sociale component aan crowdfunding met campagnevoeren, mensen betrekken bij je idee en doel en het creëren van meer verbinding. Dat vind ik het leukste aan crowdfunding.

  7. Een platform moet - als bare minimum - een goede juridische, financiële en technische structuur bieden. Sommige ondernemers hebben daarnaast meer hulp bij de campagne nodig dan anderen. Als dit teveel tijd kost dan weegt de fee niet meer op tegen de inzet.

  8. We hebben één keer bij Douw&Koren met een variabele fee gewerkt. De ondernemer ging daarbij direct achterover leunen, terwijl de succesfactor juist is dat de ondernemer zelf aan de gang gaat met zijn netwerk.

  9. Ik heb veel geleerd over crowdfunding door op alles ja te zeggen en dan te leren hoe.

  10. “Crowdfunding is niet inherent maatschappelijk waardevol.”

  11. We kwamen erachter dat we best mensen aan konden nemen toen we een student projecten zelf lieten doen.

  12. De mensen die we inhuurden gaven we vanaf het begin vertrouwen en beschikbaar te zijn voor begeleiding.

  13. We zagen onszelf als master craftsmen die hun kennis konden overdragen, zodat medewerkers die kennis zelf toe konden passen op hun manier.

  14. We wilden Douw&Koren niet verkopen. Ook omdat we dan nog een paar jaar vast zouden zitten aan het bedrijf.

  15. “Leuk om financieren te democratiseren, maar veel essentiëler is om het eigenaarschap anders inrichten, het fundament onder het bedrijf.”

  16. Je kan een heel mooi duurzaam bedrijf willen bouwen, maar dat is bij gratie dat de aandeelhouder dat ook wil. Nu ben jij dat misschien nog, maar wat als dat anderen worden? Bijvoorbeeld bij investeerders of overdracht? Je kunt met steward-ownership die duurzaamheidsbelofte borgen.

  17. Later is het veel moeilijker om een bedrijf Steward-owned in te richten. Het is het fundament waar iedereen achter moet staan als aandeelhouder met afspraken over bijvoorbeeld winstmaximalisatie.

  18. Bij steward-ownership geef je het eigenaarschap van een bedrijf opnieuw vorm: zeggenschap, stemrecht, macht en economisch winstrecht. Wie kan dan het beste welk recht houden, voor hoe lang? Wat en hoeveel vloeit terug naar de onderneming en maatschappij? Wat is genoeg?

  19. Een financiële incentive kan helpen mensen beter hun best te laten doen, maar om een betere wereld te creëren zou dat niet de enige incentive of sleutel moeten zijn. Dit kun je vastleggen met steward-ownership.

  20. Ons streven is dat ondernemers als ze impact centraal willen stellen, weten dat steward-ownership daar een optie voor is.

  21. In de natuur zijn vind ik heel fijn. Als een soort tuinman met de handen in de aarde. Dat maakt mijn hoofd heel erg leeg.

Links

Aflevering 52. met Mark Laagewaard VSSD Delft

Douw&Koren

Boek: Victor Papanek - Design for the Real World

Lijst steward-owned bedrijven in Nederland