58. Roel Schatorjé van Moyu over circulair productontwerp, het vinden van de juiste compagnon, het groeien van een team en sharefunding.

In deze aflevering is Roel Schatorjé te gast. Roel is oprichter van Moyu, het bedrijf dat notitieboekjes maakt van steenpapier. Van steen ja. Maar het schrijft als papier. Die kun je wel 500x uitwissen en opnieuw beschrijven en dan voelt het nog als nieuw. Je verspilt het papier dus niet.

En dan denk je, maar papier recyclen we toch? Dat is deels waar, maar toch is 17% van de boomkap in de wereld voor papier. En onder aan de streep is de papierindustrie verantwoordelijk voor 7% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Steenpapier is dus een veel beter alternatief. En daarbij, voor elk verkocht product planten ze 1 boom in Kenya. Dat zijn er intussen 150.000! Meer van dit soort cijfers, vind je op hun homepage.

In dit gesprek hebben we het over Roel’s reis van het bankwezen naar het ondernemerschap, met veel ideeën die het steeds net niet waren; over het vinden van een compagnon en uitzoeken met elkaar of je de juiste match bent; en over het ontwikkelen van een product en het uitbreiden van het team, sharefunding en kikkers.

Roel is een creatieve geest. Hij linkt continu ideeën aan elkaar. Het is mooi hoe Roel systemisch denkt en het voor hem zo voorop staat dat het probleem aangepakt moet worden. Dat is de plek waar vanuit ze vertrekken in al hun beslissingen van productontwerp, tot al nadenken over recyclen van steenpapier al voordat het probleem zich aandoet.

Met Moyu gaan ze komende maanden groeigeld ophalen. Maar ook dat doen ze niet op de klassieke manier. Nee, ze gaan sharefunden. Je kunt dus een aandeel kopen in het bedrijf. Op hun website kun je je aanmelden om een melding te krijgen wanneer die campagne live gaat.

Veel plezier met luisteren! Hier is Roel Schatorjé van Moyu.

Roel Schatorjé

MOYU

Luister hier ⬇️ of ga naar Spotify, Apple Podcasts or Overcast.

 
 

Lessen

  1. Volgens mijn moeder zocht ik al van kleins af aan grenzen op.

  2. Mijn creativiteit zit in het samenbrengen van toffe ideeën.

  3. “Hoe ouder ik word, hoe creatiever ik word. Het heeft te maken met vrijer durven denken.”

  4. “Ik heb geen talenknobbel van een talendeuk.” (slecht in talen, goed in beta-vakken).

  5. Nu negen jaar later - nadat ik het bankwezen had verlaten - vind ik het nog vet teleurstellend waar banken staan in wat ze doen voor duurzaamheid.

  6. “Je kunt zoveel praten, maar je moet gewoon doen.”

  7. De planeet hoeft niet te groeien, het economisch systeem moet groeien - Charles Eisenstein

  8. Ik mijn zoektocht naar een leuk cadeau voor mijn vriendin kwam ik een uitwisbaar steenpapier notitieboekje tegen. Daar hadden meer mensen oren naar.

  9. Op een gegeven moment dacht ik, wat nou als ik de rest van m’n leven gewoon de natuur ga helpen?

  10. 50% van het afval van kantoren is papier. Een logische doelgroep voor ons product waren dus bedrijven.

  11. Ik wilde een compagnon: Het leek me leuker om samen te doen. En ik zocht iemand die het leuk vond om sales te doen en de interne organisatie te runnen.

  12. Om te bepalen of Paul en ik MOYU samen konden runnen, hebben we gesprekken gehad over onze ambities. Betekende succes hetzelfde voor ons?

  13. Ik heb Paul gevraagd om geld in te leggen, zodat de samenwerking niet vrijblijvend was. Als het misgaat, dan moet het bij ons beiden een beetje pijn doen.

  14. De eerste twee jaar hebben we nauwelijks winst gedraaid. We hadden een laag salaris en staken al ons geld in het bedrijf en marketing.

  15. Voor jaar 1 hadden we onszelf als doel gesteld om te kijken of we dit van een hobby naar een bedrijf konden maken. Met een ton omzet zit er de potentie van een bedrijf in.

  16. Mensen begrepen dat we aan het begin nog aan het ontwikkelen waren en dat we all-in en gepassioneerd waren.

  17. We hebben privé geld geleend bij onze ouders om in de ontwikkeling van het boekje te steken.

  18. Mijn ouders zeiden: “We weten nog niet zo goed of we geloven in hetgeen wat je aan het doen bent, maar we willen heel graag jouw passie ondersteunen.”

  19. Mijn filosofie is: We moeten op zijn minst 50% van de dag bezig zijn met zichtbaarheid en nieuwe verkoop.

  20. Bij het zoeken naar nieuwe medewerkers, was ik vooral op zoek naar mensen die intrinsiek gemotiveerd waren en authentiek. De vaardigheden volgden wel.

  21. We hebben het aandeel part-timers afgeschaald. Ieder persoon verdient aandacht, of die nu 8 uur of 40 uur werkt. Dat konden we niet geven aan zo’n groot team met veel stagiaires.

  22. Met ervaren mensen in het bedrijf kan ieder team goed groeien.

  23. Het boekje moet recyclebaar zijn. “Ik voel me verantwoordelijk van begin tot eind.”

  24. “Ik wil oprecht een probleem oplossen.”

  25. Met ons product zijn we stap voor stap steeds meer landen aan het aansluiten. We maken amper afval en dragen bij aan bewustzijn over papierafval en de industrie.

Links

Paul Sintnicolaas

Boek: Sacred Economics - Charles Eisenstein

Boek: The More Beautiful World Our Hearts Know Is Possible - Charles Eisenstein

Boek: Richard Powers - The Overstory

Boek: Synchronicity - Joseph Jaworski